آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
پيشگيری از گرما زدگی

علایم گرما زدگی

salamatmag 4 7 300x150 پيشگيری از گرما زدگی

 

در این مقاله در سلامت مگ به پيشگيری از گرما زدگی می پردازیم ، با ما تا پایان مقاله همراه باشید

 

 

گرمازدگی و راه های جلوگیری از آن

 

گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی هست که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، به علت قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از اندازه گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار خواهد افتاد.درحالت گرمازدگی بدن نخواهد توانست گرمای اضافی خود را دفع بکند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش نیافته است که می تواند اندام های اصلی را تخریب کرده باشد.

 

 

اثرات گرمازدگی بر بدن چه می باشد

 

گرمازدگی خطری برای انسان نخواهد داشت و کشنده نیست، مگر اینکه در درمان گرمازدگی کوتاهی و سهل انگاری شده باشد و به طور کامل و سر موقع درمان نشده باشد. اگر بطور ناگهانی مکانیسم خنک کننده بدن از کار افتاده باشد، دمای مرکزی بدن آنچنان بالا میرود که می تواند در کمتر از نیم ساعت منجر به مرگ شخص بشود.

برخی از اشخاص چند هفته بعد از گرمازدگی  میمیرند که به علت نارسایی کلیه  یا قلب هست.بیش از ۱۰ درصد اشخاصی که دچار این حالت شده اند، فوت کرده اند. گرمازدگی موجب از کار افتادن و خرابی دائمی برخی اندام ها مانند کبد  خواهد شد

 

 

 

عوامل شرایط خطرناک برای گرمازدگی

 

گرمازدگی به شدت با شاخص گرما ارتباط دارد، اندازه گیری احساس گرمای شما در زمان ترکیب رطوبت نسبی و دمای هوا بوده است. رطوبت نسبی ۶۰٪ یا بیشتر موجب تضعیف تبخیر عرق خواهد شد که مانع از خنک شدن بدن شما می گردد.

خطر گرمازدگی وقتی که شاخص گرما به ۹۰ درجه یا بیشتر رسیده باشد به طور چشمگیری بالا میرود. در نتیجه این مهم هست به ویژه در زمان موج گرما – به شاخص گرمای گزارش شده توجه بکنید و نیز به یاد داشته باشید که زمانی که شما در آفتاب کامل می ایستید، شاخص گرما حتی بالاتر نیز خواهد رفت.

اگر شما در یک منطقه شهری زندگی کرده اید، شما مخصوصا مستعد گرمازدگی می باشید اگر طولانی مدت در معرض گرما می باشید، به خصوص اگر شرایط جوی و کیفیت هوا کم بوده است. آنچه که به عنوان “اثر جزیره گرما” شناخته میشود، قیر و بتن در طول روز گرما را ذخیره خواهد کرد کم کم آن را در شب آزاد خواهد کرد و در نتیجه دمای شبانه بالا میبرد

 

salamatmag 3 17 300x150 پيشگيری از گرما زدگی

 

چطور گرمازده نشويم

 

از بزرگ‌ترين مشكلات فصل گرم سال، کمبود آب بدن و گرمازدگي هست. براي جلوگيري از مبتلا شدن به اين مشكلات، درست است كه ساعت‌هاي زير آفتاب‌ماندن خودتان را محدود بكنيد. اگر هم در اوج گرما مجبور شده اید به سفرهاي درون‌شهري روید، درست هست آب همراه خودتان برده و اگر قصد ورزش كردن هم دارید، صحیح هست كه پیش، حين و بعد از اين كار آب مصرف بكنيد. اگر دچار گرمازدگي در تابستان شديد، بهتر هست كه هر چه زودتر نسبت به رفع آن اقدام بكنيد مانند يك دوش آب سرد برايتان خوب می باشد استفاده از بسته‌هاي يخ هم پيشنهاد خواهد شد تا با قرار دادن آنها روي بدن‌تان، دماي بدن را سريعا کم بکند.

 

 

زماني براي رشد ويروس‌ها

 

فصل گرم سال، فرصت خوبی براي رشد و نمو ويروس‌ها و باكتري‌هاي موجود در مواد غذايي هست. در تابستان، مواد غذايي و ميوه‌ها و سبزي‌ها سریع تر فاسد خواهند شد. آب و غذاي آلوده و مسموم، جزو آفت‌هاي تابستان می باشد كه بايد در مقابله با آنها دقت زیادی بکنید. جدا aاز اين بحث، يادتان هم باشد كه درست هست كنترل دماي بدن در اين فصل مهم می باشد اما در كنار اين نكته نبايد از ياد ببریم كه مصرف نوشيدني‌ها و غذاهاي خیلی سرد كار چندان جالبي نبوده هست. در اين حال، بدن ناچار هست كه فعاليت زيادي بكند تا بتواند اين دما را با آن گرماي سابق ميزان بكند و همين فعاليت گسترده، به اعضاي فيزيكي فشار خواهد اورد.

 

 

دردهاي عضلاني در گرما

 

ازجمله بدي‌هاي فصل گرم سال ، اسپاسم‌ها و دردهاي عضلاني می باشد كه اغلب در نواحي شكم، بازوها و پاها بروز خواهد کرد. اگر دچار چنين مشكلاتي شديد، سفارش خواهم کرد كه به يك جاي خنك رفته و آنجا استراحت بكنيد، آبميوه تازه بنوشید و نوشيدني‌هايي مصرف بكنيد كه املاح معدني داشته است. در ضمن، اگر دچار اسپاسم‌هاي عضلاني می باشید، بدانيد كه اغلب اين اسپاسم‌ها نتيجه فعاليت‌هاي شديد بدني می باشد. صحیح هست كه از ادامه چنين فعاليت‌هايي خودداري بكنيد. راستي نوشيدني‌هاي خانگي مانند شربت آب‌ليمو، شربت خاكشير و… را فراموش نكنيد، افاقه خواهد کرد.

 

 

توصيه‌هاي طب سنتي براي جلوگيري از گرمازدگي

 

salamatmag 1 28 300x150 پيشگيری از گرما زدگی

 

روزانه ۱۰-۸ لیوان آب بنوشید

 

منظور نوشیدن آب گوارا با دمای اتاق هست. بهتر می باشد به جای آب از نوشیدنی‌های دیگر (چای، قهوه، نوشابه و آبمیوه) مصرف نکرده باشید. کمتر آب یخ بنوشید و ظرف آب را اغلب پیش روی خود قرار بدهید تا نوشیدن آب فراموشتان نشده باشد. ‌

 

 

خود را از تابش مستقیم آقتاب دور نگه بدارید

 

از کرم‌های ضد آفتاب، کلاه و چتر در فضای باز و زیر نور خورشید مصرف کنید . از لباس‌های نخی، نازک و رنگ روشن استفاده بکنید .ورزش و فعالیت‌های بدنی را در سایه و در مکان‌های درست و نسبتا خنک انجام بدهید وبه اندازه کافی به بدنتان استراحت دهید.

 

 

توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از گرمازدگ

 

‌ از میوه‌ها و سبزی‌های تازه مصرف کنید.‌ از میوه‌هایی مثل هندوانه، خربزه، طالبی و آناناس بیشتر استفاده بکنید.‌ از سبزی‌هایی که دارای آب بیشتری در وزن مشابه می باشند، مثل کاهو (۹۶ درصد آب)، کرفس (۹۵ درصد آب)، براکلی (۹۱ درصد آب)، کلم خام (۹۲ درصد آب)، هویج خام (۸۸ درصد آب) و خیار (۹۵ درصد آب) بیشتر استفاده بکنید.

از مواد غذایی که دارای ویتامین‌های B و C بوده است و از فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها که به سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد، استفاده بکنید. از مصرف غذاهای با طبع گرم مثل خرما، شیرینی‌ها و آجیل (مغزهای گیاهی) پرهیز بکنید. آب کافی بخورید تا گرما موجب بی‌آبی بدن نشده باشد.‌ استفاده از لبنیات و به خصوص شیر که دارای ۹۱ درصد آب بوده است، توصیه میشود.

نوشته پيشگيری از گرما زدگی اولین بار در سلامت مگ • مجله سلامتی پدیدار شد.

 ارسال در حدود 5 روز قبل  ادامه مطلب »